W dniu 24 sierpnia 2024 r. miało miejsce zwiedzanie wyjątkowego drewnianego kościoła św. Anny w Oleśnie w ramach Dni Architektury Drewnianej. Wydarzenie zorganizowało Oleskie Muzeum Regionalne i Parafia Bożego Ciała w Oleśnie pod patronatem Narodowego Instytutu Dziedzictwa.
W krajobrazie architektonicznym Polski znaczące miejsce zajmuje historyczne budownictwo drewniane, stanowiące najbardziej rodzimy element naszego dziedzictwa kulturowego. Konstrukcje drewniane obecne były na polskich ziemiach od początku cywilizacji i aż do końca XIX stulecia wyraźnie dominowały nad budowlami murowanymi. Spośród zachowanych zabytków historycznego budownictwa drewnianego najbardziej efektowną i elitarną grupę stanowią budowle sakralne, cechujące się wyjątkową starannością wykonania i zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Do dziś zachowało się w naszym kraju blisko 1730 drewnianych świątyń, należących do Kościoła Rzymskokatolickiego, Greckokatolickiego, Cerkwi Prawosławnej, Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz Muzułmańskich Gmin Wyznaniowych. Żaden rejon Polski nie może szczycić się tylu drewnianymi obiektami kultu, co dwie sąsiadujące ze sobą krainy geograficzno-historyczne – Małopolska i Śląsk. Do naszych czasów na historycznym Górnym Śląsku zachowało się 126 takich sakralnych obiektów. W tej koronie polskich kościołów drewnianych osadzono także szlachetny klejnot wyrosły wśród lasów gęsto okalających Olesno. Jest nim pątniczy kościół św. Anny, leżący na Szlaku Drewnianego Budownictwa Sakralnego łączącego Opole i Stare Olesno. Stanowi on unikat w skali regionu i kraju ze względu na wyrafinowaną kreację architektoniczną – oryginalność planu i układu przestrzennego. Kompozycja pomieszczeń oraz rzut poziomy części dobudowanej do kościoła w XVII w. nie znajduje analogii wśród zachowanych drewnianych obiektów sztuki sakralnej nie tylko na Śląsku, ale także na innych obszarach Polski, a nawet Europy. Układ części centralnej kościoła interpretowany jako pięciopłatkowa róża jest symbolem heraldycznym i swoistą transpozycją na język architektoniczny herbu miasta Olesna, w którym widnieje połowa kwiatu róży. Nawiązuje także do wielowarstwowej symboliki chrześcijańskiej i dawnej niemieckiej nazwy Olesna- Rosenberg/Różana Góra, która pojawiła się w dokumentach na pocz. XIV w. Kościół ten wyróżnia się teatralnością programu architektonicznego, który przejawia się w jego unikatowym kształcie złożonym z trzech członów. Najstarsza, średniowieczna część stanowi korzenie połączone jedenastometrowym przejściem – łodygą z pięcioma kaplicami- swoistymi płatkami tej architektonicznej róży. Dlatego ta świątynia określana jest mianem „oleskiej róży zaklętej w drewno”, która jest żywym pomnikiem wiary, hojności i estetycznej wrażliwości naszych przodków. Autentyczny, nieprzekształcony w formie kościół pw. św. Anny stanowi dziś pomnik kultury, który przyciąga swoją osobliwością dzięki nadzwyczajnemu układowi przestrzennemu. To miejsce w którym zatrzymał się czas, od wieków posiada szczególne znaczenie kulturowe. O jego architektonicznej kompozycji pisały autorytety.
Prof. Tadeusz Chrzanowski:
Najwybitniejszym kościołem odpustowym, a zarazem obiektem w swej oryginalności wysuwającym się na czoło nie tylko śląskich, ale i wszystkich polskich zabytków drewnianych z tego czasu, dziełem odpowiadającym w pełni barokowej idei architektury symbolicznej- jest świątynia św. Anny pod Olesnem [1].
Stanisław Wasylewski: Kościół pątniczy w Oleśnie to niezawodnie jedna z najoryginalniejszych drewnianych budowli sakralnych w stylu polskim. Śmiałość, z jaką ludowy artysta porwał się na drewnianą imitację stylu centralnego i mimo oporu ludzi i dębów doprowadził ją do końca, nie powinna dziwić. Marcin Snopek był Ślązakiem. Jak natomiast wygląda Agia Sofia w Konstantynopolu czy słynna kaplica akwizgrańska, wyrażona w przyciesiach dębowych i dylach sosnowych – o tym zamarzył Marcin Snopek w Gliwicach, i stworzył w Oleśnie jedno z najśmielszych dzieł, jakie zna polska architektura ludowa. To już nie kościółek, lecz cała ich grupa, cała kaskada kaplic w jedno domostwo związana. Jadąc szosą ku miastu od Gorzowa można od razu odróżnić dwie partie: kościółek pierwotny, starowinka typowa, z wieżą strzelistą w słup, dach namiotowy, soboty dokoła. A tuż przy nim budowla druga, o bardzo oryginalnym kształcie w stylu centralnym, trzonem jej jest sześciobok, z którego jak liście róży wykwitują promienie kaplic w liczbie pięciu[2].
Herbert Dienwiebel: Ukoronowaniem wszystkich kościołów drewnianych z przybudówkami jest kościół św. Anny w Oleśnie[3].
Uzasadnionym jest zatem umieszczenie zdjęcia wnętrza części centralnej oleskiego kościoła św. Anny na okładce znaczącej monografii o drewnianym budownictwie w Polsce autorstwa Grażyny Ruszczyk[4].
W ocenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa, drewniany kościół pw. św. Anny w Oleśnie, to zabytek o ponadregionalnym znaczeniu. Reprezentuje unikatową i uniwersalną wartość nie tylko dla Polski, ale także w skali Europy i świata. W 2018 r., w roku jubileuszu 500-lecia konsekracji kościoła św. Anny w Oleśnie oraz 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, ten cenny zabytek trafił na prestiżową listę Pomników Historii. Wpis ten na mocy rozporządzenia Prezydenta RP uznaje kościół św. Anny za zabytek o szczególnym znaczeniu dla kultury narodowej oraz otwiera drogę do umieszczenia oleskiej świątyni na liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Tym samym kościół św. Anny stał się piątym Pomnikiem Historii na Opolszczyźnie[5] wśród obecnie siedmiu takich wyróżnionych zabytków.
Wniosek o uznanie za Pomnik Historii kościoła odpustowego pw. św. Anny w Oleśnie określa ten obiekt: jako szczytowy, kulminacyjny wręcz punkt rozwoju architektury sakralnej drewnianej o funkcji odpustowej. Analiza pod kątem poszukiwania form analogicznych wykazuje, że nie ma podobnego, a nawet zbliżonego pod względem formalnym kościoła[6].
Wyjątkowe walory architektoniczne tego kościoła podkreślają badania dendrologiczne Aleksandra Koniecznego, który do analizy pobrał 108 próbek drewna, 97 drewna sosnowego i 11 świerkowego. Sukcesem zakończyło się datowanie 77 próbek. Konieczny w kwartalniku Biuletyn Historii Sztuki 3/2018 w swoim opracowaniu pt. „Historia budowy sanktuarium św. Anny w Oleśnie w świetle badań dendrologicznych” opisał efekty swoich analiz zwieńczając je takąż konkluzją: Kościół wraz z przyległą do niego grupą pięciu kaplic i łącznikiem, wzniesionym na planie sześcioramiennej gwiazdy, stanowi jedyny w swoim rodzaju zabytek, niemający analogii w drewnianej architekturze sakralnej Polski i na świecie[7].
Kościół św. Anny w Oleśnie jest zabytkiem klasy zero o średniowiecznym rodowodzie i legendarnych korzeniach.
Jego genezę podaje legenda zapisana przez oleskiego dziejopisa i znanego folklorystę – Józefa Lompę w Historycznym przedstawieniu najosobliwszych zdarzeń w królewskim mieście powiatowym Oleśnie, wydanym w Koźlu w 1856. Podanie to przytacza także Oskar Kolberg, najwybitniejszy polski etnograf swoim monumentalnym opracowaniu „Dzieła wszystkie—Śląsk w 43 tomie[8].
Nieopodal Olesna, w gęstym lesie, na starej sośnie wisiał wizerunek Świętej Anny, umieszczony tam przez księżną Jadwigę, świątobliwą małżonkę Henryka Brodatego. Do tego właśnie drzewa ostatkiem sił dobiegła pewna dziewczyna o imieniu Anna, ścigana przez zbójców. Upadła na kolana, kurczowo obejmując pień sosny i ze łzami w oczach wołała o ratunek do swojej patronki. I cud się wydarzył, napastnicy przeszli tuż obok, ale dziewczyny nie dostrzegli, bo stała się dla nich niewidoczna. Porażeni ślepotą zaniechali dziewczyny, ledwo znajdując wyjście z lasu. Ocalona, powróciwszy do swoich rodziców, opowiedziała z przejęciem o przedziwnym zdarzeniu. Wdzięczni rodzice uratowanej polecili wyrzeźbić figurę Świętej Anny Samotrzeciej i zawiesić ją na cudownej sośnie.
Tyle legenda o początkach tego świętego miejsca. W 1444 r. jako wotum dziękczynne wzniesiono niewielką, drewnianą kaplicę, wokół cudownej sosny, której obcięto wierzchołek i konary, a pień do dzisiaj podtrzymuje ołtarz główny. U góry drzewa umieszczono białą owalną tabliczkę z napisem: CZCIGODNA STARA SOSNA, POD KTÓRĄ JEDNA PANIENKA ZA WSTAWIENNICTWEM ANNY ŚWIĘTEJ OD ŚMIERCI URATOWANA BYŁA. LIPIEC 1444. Rok wydarzenia – 1444 podają, oprócz Lompy, statystycy pruscy: Zimmermann, Knie, kronikarz i zarazem burmistrz Olesna – Piotr Dresow[9]. Wierząc w cudowną moc jej drewna, pobożni pątnicy wycinali z niej drzazgi, które szczególnie miały być pomocne w dolegliwościach zębów – wg dziewiętnastowiecznych zapisków kronikarza Józefa Lompy, a także Marcina Gorzołki, sołtysa z Borek Wielkich oraz protokołu wizytacyjnego parafii oleskiej z 1679 r.[10] Relikt świętego drzewa do dziś znajduje się w kościele i jest zabezpieczony (deskami i szybą).
Ze względu na napływ wielu pątników ze Śląska, Polski, Czech i Moraw do pierwotnej kaplicy dobudowano nawę z wieżą od strony zachodniej. Konsekracji nowego kościoła dokonał w drugą niedzielę po Wielkanocy 1518 r. biskup wrocławski Jan V Turzo. Upamiętnia to napis: Erecta et consecrata 1518 (Wzniesiono i konsekrowano 1518) umieszczony na belce tęczowej w prezbiterium. Informację tę podaje J. Lompa, posiłkujący się w swoim opisie dziejów Olesna kroniką kościelną oleskiego kanonika regularnego i przeora w latach 1700-1708 Augustyna Błazika, która stanowiła fundament wiedzy historycznej o przeszłości sanktuarium[11]. W nowej świątyni, znacznie wydłużonej w kierunku zachodnim, pierwotna kapliczka pełniła funkcję prezbiterium. W ten sposób pradawna sosna nadal tkwiła korzeniami pod posadzką kościoła. Jego szczególną ozdobę stanowił ołtarz główny nazwany „Wielką Świętą Rodziną”. Był to tryptyk z początku XVI w. (1517 r.), przypisywany mistrzowi Jakubowi łączonemu z krakowską szkołą Wita Stwosza bądź z kręgiem wrocławskiego rzeźbiarza i malarza Jakuba Beinharta, nazywanego śląskim Witem Stwoszem[12], z warsztatu którego pochodzą liczne nastawy ołtarzowe w kościołach śląskich. Skąd takie dzieło w małym peryferyjnym Oleśnie? Śmiem przypuszczać, że twórcę ołtarza polecił oleśnianom biskup wrocławski Jan V Thurzo, wybitny humanista, znawca i mecenas sztuki. Niewątpliwie ten książę Kościoła znany ze szczodrości przekazał na ten cel także jakieś fundusze. Był wielkim apologetą kultu babki Chrystusowej, a wymownym świadectwem tego przywiązania było dzieło późnego gotyku – tryptyk z 32 postaciami w płaskorzeźbie wsparty o cudowną sosnę w centralnym miejscu oleskiego kościoła. Pierwotnie na mensie ołtarzowej posadowiono późnogotyckie retabulum (nastawę) poliptykowe – wieloczęściowe złożone ze skrzydeł. Niegdyś ruchomy ołtarz w 1873 r. został wkomponowany w neogotycką obudowę. W centralnym miejscu ołtarza „Wielkiej Świętej Rodziny”, bowiem prezentuje on wielką rodzinę ziemską Syna Bożego, siedzi dostojnie pełna dziewczęcej łagodności, ale zarazem i królewskiego majestatu Maryja z Dzieciątkiem na kolanach i koroną na głowie. Maryi towarzyszy Jej Matka, św. Anna, w białym orientalnym zawoju w kształcie turbana na głowie, trzymająca na kolanach otwartą księgę. Po przeciwnej stronie św. Elżbieta w srebrzystym płaszczu i białym nakryciu mężatek na głowie, trzyma na kolanach ubranego w niebieską sukienkę z jabłkiem w ręku małego Jana Chrzciciela w otoczeniu trojga dzieci (być może są to dzieci artysty rzeźbiarza). Osoby ukazane na ołtarzu odziane są w typowe dla późnośredniowiecznej mody stroje, tak charakterystyczne dla rzeźb Wita Stwosza i jego uczniów lub naśladowców. Na balustradzie nad wymienionymi postaciami widnieją płaskorzeźby, od prawej (od widza): św. Józefa, następnie Stolona i Emerencji[13]– rodziców św. Anny i dalej jej małżonka św. Joachima. Po lewej (od widza) przedstawione jest ofiarowanie Jezusa w świątyni z towarzyszeniem być może Symeona i prorokini Anny. Oprócz Matki Bożej i św. Józefa uczestniczy w tej scenie także św. Anna, która podtrzymuje prawą rączkę swego wnuka. Nad scenami w oleskim ołtarzu, na tle pozłoty wyłania się płaskorzeźba błogosławiącego Boga Ojca z długą siwą brodą trzymającego kulę ziemską w lewej dłoni. W czterech kwaterach snycerz wyrzeźbił klasyczne stwoszowskie sceny: „Zwiastowania”, „Nawiedzenia św. Elżbiety”, „Bożego Narodzenia” i „Pokłonu Trzech Króli”. Niestety, została nam odjęta radość obcowania z oryginalnym dziełem późnego gotyku. Nie ma już bowiem w tym kościele oleskiej Biblii Pauperum, polifonii mistrza Jakuba – lipowej iluminowanej księgi „Wielkiej Świętej Rodziny”. Jej cenne rzeźby zostały skradzione w nocy z 19 na 20 sierpnia 1994 r. Obecnie w ołtarzu znajduje się ich kopia wykonana przez Gerarda Kocha.
Największą świętość oleskiego sanktuarium stanowi późnogotycka figura Świętej Anny Samotrzeć z końca XV w. lub z początku XVI w. Drewniana, polichromowana, wykonana została w warsztacie artysty „szkoły śląskiej”. Oryginał został poddany w 2011 r. gruntownej renowacji w krakowskiej pracowni konserwatorskiej. Figura powróciła do pierwotnej gotyckiej estetyki i kolorystyki. Św. Anna siedząca na tronie odziana jest w srebrną suknię, w płaszcz koloru złota, na głowie nosi srebrny zawój mężatek. Od lewej (od widza) stoi przy niej Jej córka Maryja w sukni koloru morskiego, wykończonej przy dekolcie, rękawach i u dołu złotą taśmą. Na prawym kolanie Babka Chrystusa trzyma nagie Dzieciątko Jezus, które dotyka rączką dłoni swojej Matki Maryi. Palce ich stykają się na wysokości serca św. Anny, ujmując złote jabłko – symbol grzechu pierworodnego.
Kolejna faza rozbudowy kościoła przypada na wiek XVII. W tym stuleciu, szczególnie po zakończeniu wojny trzydziestoletniej wzrósł znacznie na obszarze Śląska ruch pielgrzymkowy, W dokumentach wizytacyjnych parafii w Oleśnie z XVII w. podano liczbę 10 tys. pątników w dzień odpustu. Olesno wtedy liczyło niespełna 1000 mieszkańców. Sanktuarium „rywalizowało” nawet z Jasną Górą! -jak podaje kronika Błazika. W związku z narastającą rzeszą pątników kościół był więc za „szczupły”, Konieczność powiększenia kościoła św. Anny doskonale rozumiał ówczesny proboszcz ks. Andrzej Pechenius (Pichenius) wraz przeorem oleskiego konwentu Janem Pateciusaem (Petetius) i radą miejską. Po uzyskaniu aprobaty właściciela Olesna Jerzego Adama Franciszka hrabiego von Gaschin podjęto decyzję o rozbudowie pątniczego kościółka. W dniu 6 grudnia 1668 r. zawarto umowę z cieślą i budowniczym z Gliwic Marcinem o nazwisku Snopek (Senepek, Sempek)[14]. Marcin Snopek był także zdolnym architektem. Pochodził z Małopolski, skąd czerpał ze wzorców wschodniomałopolskich, w tym ze wschodniomałopolskich cerkwi drewnianych mających kopułę na centralnym dachu namiotowym. W tekście umowy, której oryginał się już nie zachował ale treść zanotował J. Lompa czytamy: Tenże podjął się zbudować wyżej wymieniony nowy kościół św. Anny w postaci róży pięciolistnej, pięć kaplic zawierającej; na górze róży będzie kopuła o pięciu oknach, a w każdej kaplicy po trzy okna[15]. Kunszt wytrawnego mistrza i ciężka praca jego pomocników „wyczarowały” w latach 1669-1670 przepiękną architektoniczną różę, Symbol róży stał się inspiracją kreacji architektonicznej części centralnej tego kościoła. Oryginalne rozwiązanie architektoniczne interpretowane jako pięciopłatkowa róża jest nawiązaniem herbu Olesna, do niemieckiej nazwy miasta Olesna – Rosenberg a także do pięciu ran Zbawiciela, których atrybutem była czerwona róża. Tytułem „Róży Duchownej” określano również Najświętszą Maryję Pannę. Kwiat róży był tym dla kultury Zachodu, czym lotos dla kultury Orientu. Na podstawie badań dendrologicznych, przeprowadzonych przez A. Koniecznego czas powstania zespołu kaplic w latach 1668-1770 nie budzi wątpliwości. Są one połączone ze starym kościołem holem – przejściem 11-metrowej długości. Okazało się jednak, że pierwotnie część centralna była obiektem wolno stojącym nie mającym połączenia ze średniowiecznym kościołem. Badacz sugeruje, że kaplice łączyło ze starym kościołem jakieś wąskie zadaszone przejście. Obecny hol- łącznik powstał ok. 1759 r. i był ostatnią fazą rozbudowy tego kościoła[16].
Część centralna nie jest wytworem sztuki ludowej w ścisłym tego słowa znaczeniu, lecz dziełem wysoko wykwalifikowanych mistrzów. Z wszystkich drewnianych kościołów w Polsce najbardziej oryginalny rzut posiada właśnie kościół św. Anny w Oleśnie. Herbert Dienwiebel był pierwszym z badaczy, który dokonał systematyki drewnianych kościołów śląskich, przedstawiając schematy ich rzutów poziomych[18].
Unikatowa w skali kraju część centralna kościoła obejmuje wieniec pięciu kaplic na planie róży. Tworzy ją sześciobok, z którego wychodzą ramiona w formie kaplic, pięciu zamkniętych dwubocznie i jednej, dłuższej, otwartej skierowanej ku nawie pierwotnego kościoła. Poruszając się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, dochodzimy do pierwszej kaplicy poświęconej patronce kościoła – św. Annie. Druga nosi wezwanie Podwyższenia Krzyża Chrystusowego, trzecia – Czternastu Świętych Wspomożycieli -Orędowników, kolejna – Wniebowzięcia NMP, a ostatnia – Matki Boskiej Częstochowskiej. Niejednorodne stylowo wyposażenie tego kościoła powstawało stopniowo i pochodzi z różnych okresów. Niegdyś gotyckie było wyposażenie najstarszej części kościoła. Manieryzm i barok, w których dostrzec można wpływy trendów artystycznych z Włoch i Flamandii, objawia się w części centralnej, a w nawie dwa boczne ołtarze oraz nadbudowa ołtarza głównego wykonane zostały w stylistyce neogotyckiej.
Zrodzony z cudu, utkany z włókien stuleci kościół jest budowlą orientowaną o konstrukcji zrębowej usadzoną na solidnej podmurówce. Wokół nawy, prezbiterium i członu łączącego kościół z częścią centralną umieszczono soboty, wsparte na słupach. Zadaszenia sobót i ścian ponad nimi pokryto gontem. Od zachodu nadbudowano czworoboczną wieżę związaną z konstrukcją dachu, nakrytą baniastym hełmem. Od zachodu do kościoła prowadzi wejście z klepkowymi drzwiami. We wnętrzu znajduje się prezbiterium zamknięte trójbocznie nad zakrystią z lożą na piętrze. Prostokątna nawa od południa połączona jest szerokim przejściem-holem z częścią centralną w formie pięciu kaplic[19]. Wzniesiona z drewna świątynia znakomicie harmonizowała z krajobrazem. Jej twórcy umiejętnie zastosowali drewno, w które obficie natura wyposażyła Ziemię Oleską. A posadzone wokół przykościelnego cmentarza drzewa umocniły wrażenie koegzystencji drewnianej świątyni z otoczeniem. Jest zabytkowym reliktem naszego najdawniejszego dziedzictwa kulturowego, jest prawdziwym Pomnikiem Historii. Pięciowiekowa „starowinka” to rzadki i drogocenny majstersztyk architektury. Przez 500 lat biły w nią pioruny, przetrwała kilka oleskich pożarów i wiele wojen. Drugiej takiej próżno szukać w świecie. Jest jedyna, niepowtarzalna, żyje i kwitnie jak róża pielęgnowana przez kochających ją mieszkańców Olesna.
[1] T. Chrzanowski, M. Kornecki, Sztuka Śląska Opolskiego. Od średniowiecza do końca w XIX wieku, Kraków 1974, s. 422. T. Sienkiewicz-Miś, Pięć wieków pielgrzymują do św. Anny, „Gość Niedzielny” 2001, nr 27.
[2] S. Wasylewski, Na Śląsku Opolskim, Katowice 1937, s. 210.
[3] H. Dienwiebel, Oberschlesische Schrotholzkirchen, Breslau 1938, s. 91; J. Dobrzycki, dz. cyt., s. 48.
[4] G. Ruszczyk, Drewno i architektura, Warszawa 2007.
[5] W województwie opolskim Pomnikami Historii są zabytkowe obiekty: katedra św. Jakuba i Agnieszki w Nysie, układ staromiejski w Paczkowie, bazylika i kalwaria na Górze św. Anny, zamek Piastów Śląskich w Brzegu, żelazny, łańcuchowy, wiszący most w Ozimku, kościół w Małujowicach.
[6] Wniosek o uznanie za Pomnik Historii kościoła odpustowego pw. św. Anny w Oleśnie, opracowany przez Joannę Banik, Ewę Kalbarczyk-Klak, Agnieszkę Sałygę-Rzońcę i Magdalenę Urbaniak, Opole 2017, s. 6, 18.
[7] A. Konieczny, Historia budowy sanktuarium św. Anny w Oleśnie w świetle badań dendrologicznych, „Biuletyn Historii Sztuki”, 3/2018, s. 605.
[8] O. Kolberg, Dzieła wszystkie – Śląsk, t. 43, Wrocław-Poznań 1965, s. 74.
[9] P. Dresow, Historische Nachrichten über die Stadt Rosenberg 1820, “Rosenberger Kreiszeitung” 2007, nr 7, s. 6; A. Zimmermann, Beyträge zur Beschreibung von Schlesien, Brieg 1783, s. 170; J. G. Knie, Alphabetisch-statistisch-topographische Übersicht der Dörfer, Flecken, Städte und andern Orte der Königl.Preuβ.Provinz Schlesien …, Breslau 1845, s. 1007.
[10] Protokół Wizytacji Kościoła Parafialnego w Oleśnie sporządzony roku 1679 przez ks. Lorenza Joannstonna dziekana namysłowskiego, w: Archiwum Archidiecezjalne we Wrocławiu, II b 159: Visitatatio Archipresbyteratuum Archidiaconatus Oppoliensis, s. 6; M. Gorzołka, Conto Buch für ein Freigärtner Martin Gorzolka zur Groβ Borek 1843 Landtags-Abgeordneter von 1848-53 – Księga rachunkowa (kasowa) wolnego zagrodnika Marcina Gorzołki z Borek Wielkich 1843 posła do parlamentu w latach 1848-53 – rękopis, s. 3.
[11] J. Lompa, dz. cyt., s. 14.
[12] Zabytki sztuki w Polsce. Śląsk, Praca zbiorowa pod red. S. Brzezicki, Ch. Nielsen, G. Grajewski, D. Popp, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, Warszawa 2006, s. 626–628. Jakub Beinhart, ur. ok. 1460 w Geislingen, zm. po 1522 r. W 1483 r. został wpisany do spisu mistrzów cechu malarzy i rzeźbiarzy we Wrocławiu. Wielokrotny starszy cechu. Rzeźbą parał się także jego syn Christoff, prowadzący własny warsztat. Z warsztatu Beinharta pochodzą liczne nastawy ołtarzowe w kościołach śląskich, m.in.: w Ziębicach, w Ścinawie, ołtarz św. Łukasza w kościele św. Magdaleny we Wrocławiu. Był naśladowcą Wita Stwosza.
[13] W pracy Vita Beatae Anne karmelita Piotr Dorlando podaje, że matka św. Anny miała na imię Emerentia.
[14] Mistrz Snopek był artystą samodzielnym o dużej fantazji, który już wcześniej stawiał kościoły na planie centralnym w Uszycy w 1661 r. i w Łężcach koło Koźla (1665 r.)[14], gdzie stary kościół rozbudował w formie rotundy. Postawienie kościoła w kształcie pięciolistnej róży było zadaniem niewątpliwie trudniejszym.
Występują trzy formy nazwiska mistrza Marcina. J. Dobrzycki, Kościoły drewniane na Górnym Śląsku, Kraków 1926, s. 48.; W. Krause, Westoberschlesische Schrotholzkirchen, „Der Oberschlesier” 1929, s. 310 oraz tegoż autora: Grundriss eines Lexikons bildender Kűnstler und Kunsthandwerker in Oberschlesien von den Anfängen bis zur Mitte des 19. Jahrhunderts, Oppeln 1933-35, s. 128.
[15] J. Lompa, Dzieje miasta Olesna cz. I, „Głos Olesna” , 1972, nr 7, s. 16.
[16] A. Konieczny, Historia budowy…,s. 628.
[17] H. Dienwiebel, Grupa śląskich kościołów drewnianych. Jej geneza i ogólne cechy charakterystyczne, w: Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 1992, s. 88 – 93.
[18] Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. VII, z. 10, Warszawa 1960, s. 19-20.
Zdjęcia: Mirosław Dedyk, Andrzej Kerner, Oleskie Muzeum Regionalne